+48 22 756 80 40  lub  510 066 240
Całodobowy telefon zgłoszeniowy Domu Pogrzebowego Credo
Strona główna1 » FAQ - Pytania, Poradnik

FAQ - Pytania, Poradnik

  1. Jak należy postępować w wyniku śmierci bliskiej osoby w domu?
    Pierwszym krokiem jest wezwanie Lekarza opiekującego się pacjentem, lub Lekarza Pogotowia Ratunkowego
    dzwoniąc z telefonu stacjonarnego pod numer 999, lub z telefonu komórkowego pod numer 112.

    Po przybyciu, lekarz Pogotowia stwierdzenia zgon, następnie wypisuje KARTĘ ZGONU, po jej otrzymaniu można powiadomić Zakład Pogrzebowy o zgonie osoby i poprosić o przewiezienie osoby zmarłej do chłodni.

    (Karta zgonu jest dokumentem na podstawie, którego wybrany przez Państwa zakład pogrzebowy może przewieźć osobę
    zmarłą do chłodni. Urząd Stanu Cywilnego posługując się Kartą Zgonu sporządza AKT Zgonu).

    Z Kartą Zgonu, dowodem osobistym osoby zmarłej, oraz z dowodem osoby odpowiadającej za organizowanie spraw pogrzebowych (najczęściej jest to członek rodziny) udajemy się do Urzędu Stanu Cywilnego, na terenie gminy, w której nastąpił zgon.
    (należy pamiętać, że nie udajemy się do Urzędu, w którym osoba zmarła miała meldunek, lecz do Urzędu Stanu Cywilnego przypisanego do rejonu, w którym nastąpił zgon)

    Jeśli zgon nastąpił w Warszawie, możemy Akt Zgonu odebrać w Każdym Urzędzie Stanu Cywilnego w Warszawie - nie ma rejonizacji pomiędzy dzielnicami.

    Urzędnik Urzędu Stanu Cywilnego, na podstawie Karty Zgonu, Dowodu Osoby Zmarłej, Dowodu osoby załatwiającej sprawy, wystawia trzy akty zgonu oraz stempluje Kartę Zgonu i oddaje jej odcinek..

    W Urzędzie Stanu Cywilnego możemy domówić dodatkowe odpisy Aktu zgonu, gdyż mogą okazać się niezbędne w przypadku regulowania formalności spadkowych lub ubezpieczeniowych.
     
  2. Jak należy postępować w wyniku zgonu bliskiej osoby w szpitalu lub hospicjum?

    W sytuacji, gdy Bliska osoba umiera w szpitalu, należy udać się do działu statystyki w owym szpitalu, aby odebrać kartę zgonu, jak również dopytać się czy osoba zmarła jest zwolniona z sekcji.

    Z kartą zgonu i dowodem osobistym osoby Zmarłej, oraz z dowodem osobistym osoby dopełniającej formalności należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego w miejscowości, w której nastąpił zgon.

    W miarę możliwości należy udać się do Zakładu Pogrzebowego aby omówić sprawy związane z ceremonią pogrzebową oraz jej przebiegiem.

    W sytuacji zgonu w hospicjum lub domu opieki, w pierwszej kolejności należy udać się do hospicjum po kartę zgonu, następnie do Urzędu Stanu Cywilnego w celu odebrania Aktu Zgonu.

    Większość Hospicjów i Domów Opieki przyjmując pensjonariusza prosi bliskie osoby o wskazanie Zakładu Pogrzebowego na wypadek zgonu.
     
  3. Jak należy postępować gdy zgon nastąpi z przyczyn nieustalonych?

    Wezwany lekarz Pogotowia może odstąpić od wystawienia Karty Zgonu i wezwać Policję, która zawiadamia Prokuraturę.

    Na wniosek prokuratora nastąpi przetransportowanie ciała na sekcje do zakładu medyny sądowej w Warszawie, który mieści się przy ul. Oczki 1. Tam zostanie ustalona przyczyna zgonu i wydana karta zgonu.

    Następnie należy udać się do Prokuratury prowadzącej sprawę po zezwolenie na wydanie ciała zmarłego po przeprowadzonej sekcji zwłok (bez tego dokumentu nie odbierzemy ciała zmarłego z Zakład Medycyny Sądowej), lub w przypadku odstąpienia od sekcji zwłok, po dokument informujący o tym fakcie.

    Z kartą zgonu otrzymaną w Zakładzie Medycyny Sądowej udajemy się do Urzędu Stanu Cywilnego znajdującego się na terenie, na którym nastąpił zgon po akt zgonu.

    O terminie wyznaczonej sekcji zwłok możemy dowiedzieć się dzwoniąc do Zakładu medycyny Sądowej pod numer telefonu 22 628 89 75
     
  4. Na jakiej ulicy znajduję się Urząd Stanu Cywilnego w Piasecznie?

    Urząd Stanu Cywilnego w Piasecznie znajduje się na Pl. Piłsudskiego 1 (parter).
    telefon kontaktowy 22 70 17 699, fax. 22 70 17 698
     
  5. Na jakiej ulicy znajduję się Urząd Stanu Cywilnego w Warszawie?

    Bielany: Siedziba USC w Dzielnicy Bielany ul. Żeromskiego 29

    Mokotów: Siedziba USC w Dzielnicy Mokotów ul. Falęcka 10

    Ochota: Siedziba USC w Dzielnicy Ochota ul. Grójecka 17 A

    Praga Południe: Siedziba USC w Dzielnicy Praga Południe ul. Grochowska 274

    Praga Północ: Siedziba USC w Dzielnicy Praga Północ ul. Kłopotowskiego 1/3

    Śródmieście: Siedziba USC w Dzielnicy Śródmieście ul. Andersa 5

    Targówek: Siedziba USC w Dzielnicy Targówek ul. Kondratowicza 20

    Ursus: Siedziba USC w Dzielnicy Ursus Pl. Czerwca 1976 r. nr 1

    Ursynów: Siedziba USC w Dzielnicy Ursynów al. KEN 61

    Wawer: Siedziba USC w Dzielnicy Wawer ul. Włókiennicza 54

    Wesoła: Siedziba USC w Dzielnicy Wesoła ul. I Praskiego Pułku 33

    Wola: Siedziba USC w Dzielnicy Wola Aleja Solidarności 90
     
  6. Jakie dokumenty potrzebne są do rozliczenia pogrzebu w ramach zasiłku pogrzebowego ZUS?

    W celu upoważnienia Zakładu Pogrzebowego Credo do odbioru zasiłku pogrzebowego z ZUS wymagane są następujące dokumenty:
    1. Akt zgonu osoby zmarłej
    2. Legitymacja ubezpieczeniowa zmarłego
    3. Dowód osobisty (ksero) członka rodziny zmarłego załatwiającego sprawy pogrzebowe w celu wykazania stopnia pokrewieństwa z osoba zmarłą

    Należy również w ZUP Credo wypełnić upoważnienie i wniosek ZUS Z-12.
    Osoba upoważniająca jeśli pracuje to nazwa i adres płatnika składek, jeśli jest na emeryturze lub ręcie to potrzebna będzie legitymacja.
     
  7. Jak wybrać Dom Pogrzebowy?

    Zapraszamy do zapoznania się z przygotowanymi przez nas pomocnymi poradami przy wyborze Domu Pogrzebowego.
    Szczegóły znajdziecie Państwo na naszej stronie internetowej w dziale "O nas":
    Poradnik - Jak wybrać Dom Pogrzebowy? »

Przejdź do strony głównej